fredag den 7. marts 2014

Booomerang-kampagne status: 100%+ - "Nothing's gonna stop us!"


Det her er så umådelig smukt! I er så fandens seje! Som den gode Toke sagde, er der næsten noget poetisk smukt i, at det tog præcis 100 hoveder at samle 10.000 kroner (skud ud til Morten, der ikke lader sig nøje med målstregen, men som bliver ved med at løbe!). Og hey, 10.000 kroner er rigtig-rigtig mange penge, og jeg skal da være ærlig og indrømme, at jeg har haft mine tvivl omkring, om det på nogen måde var realistisk at lokke mange penge ud af jer. Sidste års indsamling af 5000 kroner var en triumf, men ingen kunne vide om det dobbelte beløb ville at sætte barren for højt. I har netop gjort min tvivl til skamme og bevist, at når det kommer til den hiphop, der jo "bragte os alle sammen" in the first place, så er I villige til at gå rigtig langt. Det har været ualmindelig fedt at se, hvordan venner, familie, bekendte og andre hiphop-ligesindede har delt links, reklameret, råbt højt, opfordret i øst og vest og kæmpet en brag kamp for at få det her projekt til at lykkes. Jeg siger mange tusinde tak for engagementet og indsatsen, men minder samtidig om, at jeg blot er en budbringer, der, sammen med jer - det her er en "vi" og "os" ting - er med til at så de hiphop-frø, som forhåbentlig vil spire med tiden og være med til at udbrede denne niche-genre og holde den i live. Mere end et tak fra mig til jer, er det, som Carsten Dich helt rigtigt siger, mere relevant med et "tillykke til os"!

Denne sejr skal fejres med et nummer fra LEFTOVERS2013, og intet passer bedre til status quo end Qwel & Maker's triumferende anthem "Keep It Moving". 


"Nothing's gonna stop me" lyder det i starten, og med kampagnen i mål kan jeg i høj grad relatere! Og med sidste års vigtigste omkvæd, hvor Qwel rapper...
"So long walker, if the place's worth going /
Stay emerging through the dirt, through the sidewalk-growing /
Do the work /
So they can seed my music /
And life's a loop, you either bitch or try to beat-box to it"
... rammer vi sømmet lige på hovedet, da vi som "long walkers" (Qwel's betegnelse for dem, der går den ekstra mil i passionens tjeneste), hjælper de oversete kunstnere med at så deres musik, så andre med tiden kan nyde godt af den. Det er dælme en nobel sag vi støtter op om her! Qwel rapper yderligere i andet vers: "Was just a fan of this, thought nan' of this was possible", og det rammer bestemt også en følelse undertegnede sidder med lige nu.  
     Til at følge denne sejrs-rus til dørs, har Maker støbt et beat, der er storladent uden at det flyder over, majestætisk uden at være påtaget og grandiøst uden at overdrive. Hvis ikke sidste års #1 flotteste beat, så i hvert fald et af dem. Nummeret har pt under 1000 views på 'tuben, og selvom jeg aldrig har sat lighedstegn mellem YouTube-views og kvalitet, så kan man alligevel ikke lade være med at finde det tankevækkende.   

 


(min stor-favorit fra 2013!)

But wait, there is more!

Hvis det skal være helt rigtigt - og det skal det - så skylder jeg jer faktisk endnu et nummer, da jeg havde lovet at præsentere et nummer både ved 9000-kroners mærket og ved målstregen. Så uden alt for meget snik-snak får i her en tysk-produceret, eastcoast-boombap-lydende banger, med en westcoast-rapper på (!). Klaus Layer (Layer, ikke Mayer! - Den danske kok er ikke sprunget ud som beat-smed!), tidligere kendt som Captain Crook, er fra Oranienburg i Tyskland, og elsk-elsk-elsker støvet boombap fra the golden era. Dén lyd formåede han at genoplive i imponerende stil med hans producer-album The Adventures of Captain Crook fra 2013, der foruden to gæsterappere var en rendyrket instrumenal-plade fra øverste skuffe. Den ene af disse gæster er Blu, der leverer kølig battlerap på "Illest In Charge", der er så hamrende fedt et nummer, at I bare skal have lov til at høre det.



Tjek Klaus Layer og resten af The Adventures of Captain Crook 
ud på Redefinition Records HIER

- Jeppe Barslund

Ingen kommentarer: