onsdag den 23. januar 2013

DERFOR skal I glæde jer til Dialekten! Pt. 2


D. 26. maj sidste år udgav Dialekten Spis Rester II mixtapet, og som optakt til dén udgivelse lavede jeg denne hype-post for at fortælle folk - eller minde dem om - at de i høj grad havde noget at glæde sig til. Nu er der endelig, langt om længe, sat en udgivelsesdato på Dialektens debutalbum Stiplede Linjer, og i den anledning skal folket igen lige mindes om hvorfor de skal glæde sig, og hvad det er de skal glæde sig til.
- Jeg har været så heldig at få Stiplede Linjer i god tid (juleferie med nakkekrave er også en slags ferie!), og uden at afsløre for meget kan jeg sige, at I virkelig skal glæde jer!
Jeg har igen plukket og sat fokus på fem numre. Go' læsning.

"Grobund"
Fra Spis Rester II 

"Grobund" er ikke alene et fabelagtigt åbningsnummer til Spis Rester II mixtapet, det er en spot on introduktion til Dialekten som gruppe. Chewbacca viser hvor suveræn en producer han er med det atmosfæriske, jazz-tunge beat, og både Nota Bene og Chewie leverer vers, der viser dem fra deres bedste sider. Helt klart et af mine favorit tracks fra Dialekten.


Nota Bene
"Yo, jeg har skrevet sange, tekstforfattet, blækklattet mig frem   
Forelsket i nattens skygger, var gemt når jeg battlede mine egne
Men drengene festede og knaldede nogen kraner
Det grunden til jeg render rundt med det her latterlige garn
Min brandert lovede ikk' at klippe det før albummet er klar
Så nu sidder jeg på lokum og pukler med bomben bars
Mens resten af branchen drukner i tåbeligt bras
Toaster jeg brød i morgenkåbe og koger lidt kaf'
Og venter på de vågner, jeg håber det' snart
For de numre de pumper virker dummere end pap
Ren Karl Mar Møller på coke op i nummeren på Karen
Så jeg slukker for radioen og finder guldklumperne frem
For ungerne sulter de har brug for lidt larm
Brug for lidt Echo Out, brug for lidt ekstra lækkert, Dialekten snart
Og vi fornægter ikk' det næste barn, så her var en ekstra large
Men baren er hævet, frekvensen er klar
Jeg' stadig forelsket - ikk' kun i den hun var
Stadig sexet, en allerhelvedes hoochie mama
Og jeg må husk' at sige tak for good times hun har bragt
Bare for lidt rhymes har jeg set så meget, pulsen intakt"

Ayo det rytmen i melodien
Det dit fix midt i virvaret
Et genuint high á lá heroin
Det' en beduins oase midt i tørre tider
Det' sabotage på industriens pyramider

Chewbacca
"Yo det en boogie down produktion som KRS op i D&D
9 og 9, Nota lærte mig at tælle fire-fjerdedele
DJ30 viste mig vejen, Fruity Loops og Reason
Nu kom den lille bambino vist lige ud på isen
Men nu bomber beat'sne, og ja jeg tog udfordringen op
Med rigeligt i bagagen til at lyd-bombe dit spot
Og jeg som troede Common gik pop
Måtte finde for evigt før jeg forstod Dronning Hip Hop
Jeg så 1000 ting, taknemmelig for det tog mig ud omkring
Min homie hookede os op med 1000fryd og pseudoslang og Boomblastaz band
Sprødere end bacon
Når de her brødre ramte dagen som fy for satan
Husker dagen hvor jeg kom for tidligt til lydprøve
Jeg var nobody igang, jeg satte mig tilbage og nød showet
Og så den globus dreje og dreje
Rockede live, Aalborg by night fyldt med troldmænd og hokus pocus
Vi' så pisseskol', ja front alt hva' du kan
Men jeg ved andre har set dette nostalgia land
Som Roots på Roskilde, tingene faldt fra hinanden
Alt samme fundamentale ting for dette albums oprinden"

Ayo det rytmen i melodien
Det dit fix midt i virvaret
Et genuint high á lá heroin
Det' en beduins oase midt i tørre tider
Det' sabotage på industriens pyramider


"Galde"
Fra Stiplede Linjer

Som led i Echo Out's lille julekalender sidste år, røg denne video på tuben som en gave til folket. Hvad vi har med at gøre er en tidlig version af nummeret "Galde" fra Dia's kommende plade. Pladeversionens beat har fået et gevaldigt facelift (til det bedre) og Nota Benes vers, tjaa, det kunne vel ikke gøres bedre? - Skarpsleben battlerap gennemsyret af overlegen kynisme og tonstunge punches, hvor flowet og rimene kæmper en indbyrdes kamp om at fremstå mest imponerende.



"Beslutningen er taget men hele faget er fucked 
Så nu sidder jeg i vrede og river blade fra min blok 
For selvom alt hvad vi har skrevet virkelig var pisse godt 
Ser vi stadig ikk' en dadel efter vores spillejobs 
Så jeg har hul i maven, og et oversavet kladdehæfte 
Med good shit til både gucci-kids og gadeknægte 
Musikalitet og input til din badehætte 
Ingen usle, industrielle tunes på plade, næ næ 
Hold så kæft med det, gå nu væk med det 
Hvorfor laver I det lort når vi nu har så let ved det? 
Bette barn vi deffe, definitionen af tætte 
Mestrer mikrofonen, sætter hele skolen på bænken baby 
Arrh, og så alligevel ikk' 
For de vil ha' en bitch på hooket og en dude der rapper om sin pik 
Og det' da nuttet nok, men ikk' hiphop, nu det' nok 
Om du så er super thug eller brancheluder der sluprer cock 
For et usselt pophit, slut det, stop 
Og slug din stolthed stupide punk
Ta' på dit opmærksomheds-trip et andet sted 
Dit mindreværdskompleks lægger nok næppe landet ned 
Men du kæfter op på sms og facebook 
Om at du hænger med cool mennesker og at du' tæt på dit gennembrud 
Hver eneste lille detalje skal blæses op 
Alle ska' vide du the shit, så snart du slår en skid lægges det op 
Men det lutter bæ for min flok 
Step up og du blir' ædt og skidt ud som fæses på min blok 
Det' så let lille chump, hold dig væk og æd din pille 
Build your skills, hold din kæft og la' musikken spille"


"Hva' det er"
Fra Spis Rester II

Der kan ikke være nogen tvivl om - jævnfør ovenstående track - at Nota Bene ligger i den absolutte top når det kommer til dansk battlerap, og der skal ikke mange hænder til at tælle dem, der kan nå hans niveau. Blandt de få der kan er Chewbacca og Trepac, der på "Hva' der er" slynger omkring sig med furiøse linjer rettet imod de nytilkomne opkomlinge, der bliver udsat for gladiatoriske afklapsninger af øverste skuffe. Modbydelig tungt beat fra Chewbacca, og så er jeg vild med Trepacs linje om at det er "skjult reklame" som "et fatamorgana", da dén linje netop er en skjult reklame for hans eget album Fatamorgana - brillant! 


Trepac
"Nu' de langt om længe begyndt at lave grime herhjemme
Jeg regner med det rim'lig hurtigt blir' fortrængt igen
Jeg prøver nogen andre ting, gider ikk' og pak' det ind
Har ingen magt og penge, ergo ingen marketing
Så jeg' ret alene, men jeg ikk' uden makker
Har gjort som Hahn Solo: hooket op med Chewbacca
Jeg' cool rapper løber ind i anden cool rapper
Lortet udarter sig til nok en fucking fuldtræffer
Dope rappers; vi efterhånden en truet art
Der udretter små mirakler uden nogen superkræfter
Der ingen hoochiemama, gangsta-rapper skuddrama
Nej vi vil hellere hænge i studiet end at ruske tremmer
Vi old-school, tudsegamle uden grænser
Ruller fulde op og banker døren ind og skulder-tackler
Branchen til vi vakler ud af studiet for der brug for andre
Folk med tanker langt fra guld og andet ussel mammon
Tiderne hvor folk de køber lortet slutter brat 
Forbrugerne er færdige med at sluge det råt
De sultestrejker
Det kører ikk' længere, det på tide at skifte kugle-leje 
Og la' vær' og modarbejd' musikken for en smule skejser"

De sir' vi ka' rap', de sir' vi ka' det der
De sir' vi har swag, vi ved ikk' hva' det er
De sir' vi ska' satse på at lave landeplager
Vi sir' la' nu vær', ta' det bar' for hva' det er
De sir' vi for vilde, og ja det er vi nok
De sir' vi har stil, og ja det passer også
De sir' vi ka' tjene kassen hvis vi satser nok
Vi sir' "bare nik med nakken yo og kast dem op"

Chewbacca
"Lige ud af Hvalsø og Næstved zoo, vi' old-school og vi' dope
Vokset op med stålhjulene som små
Har stadig hængerøvene fulde af flow
Og springer over hvor gærdet er lavest til I grønne, gule og blå
I snakker en hel del 'bull om I bullseye'r de cypher
Vi bruger jeres tekster til WC-ruller, så pt. I nul'er
Vi pc-scroller videre væk fra jeres tøse-fnidder
Vores CV er dope'ere
Tror I på stjerne så læs jeres horoskoper
Eller kig bag jeres ækle løgposer
Vi ku' låne jer skills og forkæle jer møgunger
Det her er jointen, men la' den nu ikk' kvælde dine røg-lunger
Trepac og Chewbacca; dansk raps muldvarper 
Skyder op i ny og næ og bushhamre 'em all som BEA Crew graf'er
Mens I anstrengt og udbrænde
Ligger vi i skyggen, vandret med guldbajer
Og vi' stadig sultne på livet 
Og stadig det guld i arkivet så vi fremtrylled' den skive
En go' undskyldning for at drikke os fulde og skrive
Chewie og 'Pac - vi' ultra-ultra, det ultimative, yir!"

De sir' vi ka' rap', de sir' vi ka' det der
De sir' vi har swag, vi ved ikk' hva' det er
De sir' vi ska' satse på at lave landeplager
Vi sir' la' nu vær', ta' det bar' for hva' det er
De sir' vi for vilde, og ja det er vi nok
De sir' vi har stil, og ja det passer også
De sir' vi ka' tjene kassen hvis vi satser nok
Vi sir' "bare nik med nakken yo og kast dem op"

Trepac
"beat'sne er stuerene, teksterne er tudegrimme
Gi' mig noget smukt, ikk' kun en kniv imellem skulderbladende 
De tror det kun går op ad bakke i den her rutsjebane
Men det' et fatamorgana: skjult reklame
De' ikk' spillere, de ludomaner
Ubegavede unger der vil sluge en sabel for at få en smule af kagen
Men de' ikk' unormale
De gør hva' de gør i håb om et YouTube hit så de blir' endnu større"

Chewbacca
"I ristede uden tilbehør, bar' pissetørre
Spiller big dogs, mentalt er I på havenisse størrelse
Hva' ska' vi gøre med jer desertører 
Fra jeres tilværels', der vidst ikk' kun tjald i de spliffs i ryger
Var det mon englestøv din ven fik dig til at prøve
Hvorefter din hængerøv fik en IQ på 25
Jeg fatter ikk' gamet, og jeg gider ikk'
Hvorfor claime noget man ikk' er, det ikk' videre kvikt"

De sir' vi ka' rap', de sir' vi ka' det der
De sir' vi har swag, vi ved ikk' hva' det er
De sir' vi ska' satse på at lave landeplager
Vi sir' la' nu vær', ta' det bar' for hva' det er
De sir' vi for vilde, og ja det er vi nok
De sir' vi har stil, og ja det passer også
De sir' vi ka' tjene kassen hvis vi satser nok
Vi sir' "bare nik med nakken yo og kast dem op"



"Antitainer"
Fra Stiplede Linjer

Det har altid været evident, at Dialekten er blandt de allerbedste på plade, men som live-gruppe har de aldrig været helt lige så skarpe. Hvad der ligger til grund for dette er ikke til at vide. Er energien for mangelfuld? Er teksterne ikke live-venlige? Er kemien med publikum for vag? Det har ikke været til at sige. Nu giver Dialekten selv svaret: de har bare ikke hvad "spotligten kræver", og måske lider de "bare" under at være antitainere. Det er selvfølgelig en skam, men at skrive et nummer om det, og omfavne denne selverkendelse med så åbent sind, er en unik kvalitet at være i besiddelse af som kunstner. Og i sidste ende går de med panden oprejst, for som de rigtig nok siger, så er det de skriver intet mindre end eminent.


Nota Bene
"Har brugt at kvart liv på at skrive og kravle ud af kassen 
Og få aflivet den grå side af travlheden i muddermassen 
Smidt ud af klassen, stuearrest, ude om natten 
Fik en skabelon af skolen, men Nota ku' ikk' pas' den 
Rap kliché - kun graffity og hash var interessant 
Jeg alt for NB, men smilet forsvandt da jeg først var fri 
Og fik nye øjne, før så jeg halt så klart 
Mit perspektiv blev flyttet fra mine løg til min pandelap 
Så blev det weltschmerz, deprimeret teenager 
Utænkeligt at sku' entertaine med mine rim til fester 
Ingen hørte efter, Niels gemte sig 
Nervøs, flygtede fra lys og mennesker mens jeg dykkede dybt i lydfrekvenser 
Søgte ly i min krybekælder 
Hvor tvivlen støbte tekster, fyldte hæfter 
Der fik liv i de søvnløse nætter 
Og følelsen kom tættere 
Spøgelserne jetter når jeg spytter fresh 
Og sletter fakes, ingen følger med mig seriøst jeg deffer' 
Men ikk' nogen kølig fætter á lá charmeklud 
Så live fandt vi ingen løftede hænder, men vi gik planken ud 
Mig og Chew bandt de løse ender til et sammenskud 
Klassikerne løber længere"

Ayo I dræber det, FUCK nej I dræber stemningen 
I vil rock' live men I ikk' entertainere, spænd lige hjelmen ind 
For folk hader jo på hva' der vagt intelligent 
De står og gaber, med øjenæblerne himmelvendt
Ayo I dræber det, FUCK nej I dræber stemningen 
I vil rock' live men I ikk' entertainere, spænd lige hjelmen ind 
I har ikk' hva' den spotlight kræver gentlemen
Men panden oprejst for det I skrev var eminent

Chewbacca
"Middelklasse knægt, boom-bappet shit var mentorerne 
Tiden passede mig ikk' når jeg lå der og checkede sensorerne 
Malet pieces, skrev et par rim igennem årerne 
Havde det egentlig fint da jeg blev god til at brainstorme 
Men bag den enorme entusiasme voksede bændelormen 
For ham den lille Pablo Picasso 
Fik inspiration fra ham Fidel Castro 
Owned foran talerstolen cirka samtidig med 'Pac han blev blastet 
Priviligeret, fin skole, hook'ede op med Nota
Idioterne sku' li' gro lidt før de ku' bust' de strofer 

Perfektionerede lortet til det blev sweet'ere end abrikoser 
Dia blev dine sædvanligt mistænkte li'som Keyser Söze 
Det lyder mistænkeligt, let genkendeligt 
Det lyden af en nyklassiker som fritter på eggs benedict 
Antitainer, blir' aldrig det næste kæmpehit 
Men sørger for at soulbangere igen blir' let tilgængeligt 
Min love gav mig tro og jeg malede mig nogle billeder 
Mine rim, to-og-to som Adam'er og Eva'er 
Satan og Sankt Peter'e 
Dialekten - sukkersød rugged lyd siden '01 og I allesammen diabetikere"


Ayo I dræber det, FUCK nej I dræber stemningen 
I vil rock' live men I ikk' entertainere, spænd lige hjelmen ind 
For folk hader jo på hva' der vagt intelligent 
De står og gaber, med øjenæblerne himmelvendt
Ayo I dræber det, FUCK nej I dræber stemningen 
I vil rock' live men I ikk' entertainere, spænd lige hjelmen ind 
I har ikk' hva' den spotlight kræver gentlemen
Men panden oprejst for det I skrev var eminent



"Rovdyr"
Fra Stiplede Linjer

Jeg har været så heldig at få lov til at være en lille smule "eksklusiv" her med det sidste nummer! "Rovdyr" er et af mine favorit numre fra Stiplede Linjer. Mathias Skywalker er på besøg (som den eneste gæst på pladen i øvrigt) med sit yderst originale og sublime flow, og alle leverer sublime vers. Selve nummeret er I naturligvis nødt til at vente et par uger med at høre, men lyrikken får i her; den kan nemlig nemt nydes uden tilhørende musik. Det skal dog også nævnes at det tilhørende beat, leveret af FlotteDavey, er fuldkommen skørt - på den bedst tænkelige måde. 

Nota Bene
"Det' hund æder hund her, kun den stærkeste får lov at knep'
Så du ska' ha' muskler, hjerne eller overskæg
Og gerne moderne guld, fuld blus på netværket
Kend gerne en stjerne eller værre når du' fuld
Det' udmærket at ha' hjerte, men det bedre og være hul 
For så det' nemmere at være cool når du ender nederst i deres bunkepul
Forstå det nu, du' bare en metervare
En simpel statistik uanset de kvaliteter du har
Men systemet har svaret
Du blir' drejet, vejet og pacificeret hvis der' problemer med barnet
Og hvis du ikk' vil defineres, kvæler vi dig i papir
Spærer dig inde i stregkoder og makulerer dine værdier 
Hva' så der
Velkommen til maskinen - ned med bukserne
Sluk for det smil og vær klar til at blive kneppet af nikkedukkerne
Vi' så mekanisk vi ka' blive
Livsdrænet, apatisk, veltrænet, talende lig"

De' afsendere, vi bare modtagere
De forventer applaus, anerkendelse og trofæer
Og tro mig deres kroge de har modhager
Og de har dig på krogen
Men finder aldrig nogen tilfredsstillelse 
Vi mennesker bider på af gode hjerter
Rovdyr elsker duften af frygten, oh yeah
Så pas på med at gå her, de æder dig rå her
Og de har dig på krogen
Men finder aldrig nogen tilfredsstillelse

Chewbacca
"Jagten er gået ind efter den næste so som de vil bolle
Med fråde i mundvigen så blir' grådigheden udfoldet
Pas på, for de vil lokke med både smiger og dollar 
Folket vil jo se trofæer, modsat O.C. og Apollo
Så pludselig blir' de koldere og pacer ungerne
Til de har styr på toneregistret og de acer toner
For vi vil se vindere, det slut med taber generationerne 
Så skønhedsfejlene skæres væk hos plastickirurgerne 
Forældrene vil ha' priser og medaljer
Så de ka' prale med barnet, det' prestigens tidsalder
Så hva' gør vi når krisen den kalder?
Blir' desperat og klar til at vise hvem der befaler
Fucking bidske aber, drømmer om at hvile på laurbær 
Tålmodighed og ydmyghed; en uddød dinosaur her
Det som om I forventer de begraver jer
Ja bare afleverer din sjæl og sælg dine kragetæer"


De' afsendere, vi bare modtagere
De forventer applaus, anerkendelse og trofæer
Og tro mig deres kroge de har modhager
Og de har dig på krogen
Men finder aldrig nogen tilfredsstillelse 
Vi mennesker bider på af gode hjerter
Rovdyr elsker duften af frygten, oh yeah
Så pas på med at gå her, de æder dig rå her
Og de har dig på krogen
Men finder aldrig nogen tilfredsstillelse

Mathias Skywalker
"Jeg ka' kun tænke mit
Bør du holde dit handicap hemmeligt
Jeg mener sku' da det' Babylons endeligt
Jeg afslører kun enden for at høre på dem: "han er skarpsindig"
Men jeg' dum, jeg får mine selvsikre ansigtstræk penslet
Hvem vil dog nøje som et fucking andenrangsmennesker 
De idioter falder fra jævnligt
Det sikkert, det stemmer, luk de persienner 
Djævelen spiller ikk' åben med mindre han skinner
En vinder ved kun en tåbe har problemer
En vinder med venner på fingre men ikke sine hænder
For der ska' høres klinger i dem inden sandet rinder 
Livet ligger på skinner, det' lækkert, man døjer med det
Følg det vedlagte skema, hvis ikk' du ka' li' det så kløjs i det
Intet helligt i verden ligger til højrebenet (nix)
Det sku' da lige være vægten på toilettet
Den er sikkert 21 gram lettere i øjeblikket
Din sjæl sidder i kørestol med fingeren på joystikket"

De' afsendere, vi bare modtagere
De forventer applaus, anerkendelse og trofæer
Og tro mig deres kroge de har modhager
Og de har dig på krogen
Men finder aldrig nogen tilfredsstillelse 
Vi mennesker bider på af gode hjerter
Rovdyr elsker duften af frygten, oh yeah
Så pas på med at gå her, de æder dig rå her
Og de har dig på krogen
Men finder aldrig nogen tilfredsstillelse

Fem udvalgte numre fra mig til jer
- Jeg håber, at jeg enten har vækket eller hævet spændingen hos jer. Nu er der kun en sidste ting at sige: 

Den her er for de tusinde rim og ubeskrivelige timer
For de mistede filer og uudgivede skiver
For de blå toner, når smilene stivner
Men smil når de filmer - det' de stiplede linjer
Den her er for de tvivlende rim og missede pointer
Når selvbevidstheden hviner og beatet det skipper
For de blå toner, når smilene stivner
Men smil når de filmer - det' de stiplede.......



- JB

1 kommentar:

Mads sagde ...

Jeg glæder mig til at høre den nye skive, du har i hvert fald sat mine (og alle andres) forventninger højt! Jeg tvivler nu ikke på at du har helt ret