tirsdag den 22. februar 2011

Macklemore & Ryan Lewis - "Wings" (Track Review)


Nu hvor vi er ved Macklemore & Ryan Lewis, så synes jeg, at vi skal tage en til fra Seattle duoen. - For bedst som man troede, at de havde brugt al kreativitet og energi på to fremragende EP'er, så udsender de et nyt nummer, der efter sigende er førstesinglen fra deres kommende fuldlængdes debutalbum. - Og ikke nok med at de er nogle produktive herrer, så begynder der i højere og højere grad at tegne sig et billede af, at de er på vej imod noget virkelig, virkelig stort inden for hiphoppen. Det kan godt være at det lyder en smule farfetched, i og med at de trods alt kun har udgivet to EP'er, men som et forsigtigt bud fra min side, tør jeg godt tro på, at de har kurs imod hiphop historiebøgerne.
De har sammen en særegen, unik evne til at tage fat om ofte diskuterede/debatterede/hørt-om emner, og så angribe dem fra en helt anden vinkel end man er vandt til, og puste så meget nyt liv, saft og kraft ind i det, at man er ved at miste pusten.

Således tager Macklemore & Ryan Lewis fat om "simple" emner som basketball-anthems og Nike Air Jordan praises, og giver dem et kodylt twist aldrig hørt magen! Lyt og læs:




"I was seven years old when I got my first pair /
And I stepped outside /
And I was like, "Momma, this air bubble right here, it's gonna make me fly" /
I hit that court, and when I jumped, I jumped, I swear I got so high /
I touched the net, "Mom I touched the net!" /
This is the best day of my life /
Air Max's were next /
That air bubble, that mesh /
The box, the smell, the stuffin, the tread, in school /
I was so cool /
I knew that I couldn't crease 'em /
My friends couldn't afford 'em /
Four stripes, some Air-didas /
On the court I wasn't the best, but my kicks were like the pros /
Yo, I stick out my tongue so everyone could see that logo /
Nike Air Flight, but bad was so dope /
And then my friend Carlos' brother got murdered for his fours"

Whoa....

"See he just wanted a jump shot, but they wanted to start a cult though /
Didn't wanna get caught, from Genesee Park to Othello /
You could clown for those Probings, with the velcro /
Those were not tight /
I was trying to fly without leaving the ground /
'Couse I wanted to be like Mike, right /
Wanted to be him /
I wanted to be that guy, I wanted to touch the rim /
I wanted to be cool, and I wanted to fit in /
I wanted what he had, America, it begins"

I want to fly
Can you take me far away
Give me a star to reach for
Tell me what it takes
And I'll go so high
I'll go so high
My feet won't touch the ground
Stitch my wings
And pull the strings
I bought these dreams
That all fall down

"We want what we can't have, commodity makes us want it /
So expensive, damn, I just got to flaunt it /
Got to show 'em, so exclusive, that's that new shit /
A hundred dollars for a pair of shoes I would never hoop in /
Look at me, look at me, I'm a cool kid /
I'm an individual, yeah, but I'm part of a movement /
My movement told me "be a consumer" and I consumed it /
They told me to Just Do It, I listened to what that swoosh said /
Look at what that swoosh did /
See it consumed my thoughts /
Are you stupid, don't crease 'em, just leave 'em in that box /
Strangled by these laces, laces I can barely talk /
That's my air bubble and I'm lost - if it pops /
We are what we wear, we wear what we are /
But see I look inside the mirror and think Phil Knight tricked us all /
Will I stand for change, or stay in my box /
These Nikes help me define me, but I'm trying to take mine - off"

I want to fly
Can you take me far away
Give me a star to reach for
Tell me what it takes
And I'll go so high
I'll go so high
My feet won't touch the ground
Stitch my wings
And pull the strings
I bought these dreams
That all fall down

"They started out, with what I wear to school /
That first day, like these are what make you cool /
And this pair, this would be my parachute /
So much more than just a pair of shoes /
Nah, this is what I am /
What I wore, this is the source of my youth /
This dream that they sold to you /
For a hundred dollars and some change /
Consumption is in the veins /
And now I see, - it's just another pair of shoes"


Talrige rappere har igennem tiden lavet sange om de ikoniske Nike sko, bedst og senest må Rick Rubin/DJ Premier cuttet "Classic" nævnes, hvor Kanye, Rakim, KRS-One og NaS udviste deres respekt overfor skoen og mærket. Ligeledes er basketball anthems ikke en sjældenhed, og her må især Drake's "Forever" nævnes, der dog primært blev et "basketball track" på grund af den (virkelig ringe!) Hype Williams instruerede musikvideo.
Jeg tror dog aldrig jeg har hørt nogen stille så stort et spørgsmålstegn ved noget, som alle andre blindt glorificerer. - Macklemore starter ud med at lade os tro, at "Wings" blot er endnu en sang om Nike sneaks, men inden sangen er slut har han både været inde omkring forbrugersamfund, grådighed, overfladiske værdier, kooperativ hjernevask, statussymboler og social gruppementalitet. I sidste ende handler det i højere grad om at være in og om at være med på bølgen, end det handler om at gå med en fed sko, og ligesom millioner af andre mennesker - mig selv inklusiv - har Macklemore trofast gået i Nike sneakers som det har været ham dikteret.
Vil jeg brænde mine Nikes og købe sneaks fra et andet mærke efter at have hørt denne sang? Nej. - Men det tror jeg heller ikke nødvendigvis er pointen med "Wings". Det skulle ikke undre mig om Macklemore selv går i Air Forces eller Jordans den dag i dag, men det viser jo netop bare hvor meget vi lader os påvirke af hvad andre siger, at vi skal kunne lide.
Nu skal jeg heller ikke gå i selvsving med fortolkningen her, for jeg synes faktisk at "Wings" er en sang, man bare skal nyde og tænke over for sig selv.

Hvad beatet angår må man sige, at Ryan Lewis igen har kastet sig ud i en næsten overambitiøs produktion. Stadiumtrommer, reverb piano, trompet, børnekor, dramatiske strygere, gospelsang i baggrunden og et break, der helt genialt er klippet efter samme skabelon som førnævnte "Forever". Jeg har læst kommentarer fra folk rundt omkring på nettet, der mener at de prøver for hårdt, og at de er for ambitiøse med deres musik, men jeg må indrømme, at jeg er helt vanvittigt bjergtaget af det de laver. I mine øjne er Macklemore ikke "bare" en rapper eller en MC. Poet, generations-talerør og budskabsformidler kan snildt tilskrives hans resumé efter min mening. Ryan Lewis er ligeledes heller ikke "bare" hiphop producer. Moderne komponist, multi-instrumentalist og gudsbenådet musiker vil give et bedre billedet af ham. Egentlig hader jeg at bruge ordet, da det i disse tider er blevet brugt så meget, at det næsten har mistet sin betydning, men ikke desto mindre kan jeg ikke finde bedre ord at beskrive "Wings" med end 'episk'. Simpelthen episk.

Behøver jeg at sige, at jeg glæder mig til deres kommende album?

- Jeppe Barslund

Ingen kommentarer: