tirsdag den 1. september 2009

Jay-Z - The Blueprint 3



Jigga, Hova, H-O-V, Jay-Z; Manden med de mange navne, som tilsyneladene nu er større end hiphop, er klar med tredje album post-retirement!
Uanset hvad man siger og synes om Jay-Z, så er det et unægteligt faktum, at han har gjort sit for hip hoppen, han har taget sit slæb. Lagde ud med en classic debut, og leverede eftefølgende storværker som The Blueprint og The Black Album. Han har generelt været uhyre produktiv - 11 studio album udgivelser og en håndfuld collaboration albums, for ikke at glemme eget tøjmærke, egne pladeselskaber og egen velgørenshedsorganisation. Med andre ord: Han har alt, kan alt, og vil tilsyneladene også alt!

Hypen omkring Blueprint 3 lagde godt ud. Kanye West bragte Jay-Z op på scenen til en koncert og bragede "Jockin Jay-Z" ud af højtalerne med medfølgende jubelråb "BLUEPRINT 3!!". Skide fedt nummer, fed produktion, og den gode gamle old school Jay-Z tilbage i flow storform. "Haters be like "why you still talking money shit?............. - Cause I like money BITCH!". Så fulgte "History" efter. Endnu et suverænt Kanye West produceret nummer, der desværre vist nok blev trukket tilbgage pga noget rettigheds-halløj (?). Så kom "Brooklyn Go Hard". Tjaa, tjoo, njaa, forholdsvist skidt nummer.
Det skulle så vise, sig, at hverken "Jockin Jay-Z", "History" eller "Brooklyn Go Hard" havde noget med Blueprint 3 at gøre, for da "DOA (Death of Autotune)" kom ud, var det definitivt, at dette var albummets førstesingel. En efter min mening ualmindelig rodet single; No ID og Kanye West når de er mest kringlede; lidt horn der, lidt rock guitar her og lidt guitar solo derovre. Og så var det måske lige nemt nok for Jay at hælde benzin på auto-tune bålet, og malke dén ko for penge, for 168. gang. "Run This Town" fulgte trop - forbandet skod track. Forventningerne til Blueprint 3 blev skudt i sænk - hvad havde Jigga gang i? At alliere sig med branchens pt to største kunstnere, om et nummer der er katestrofalt ligegyldigt - det kræver jo næsten skills at udrette et sådan stunt.

Med tårnhøje forhåbninger om, at de første singler bare var kiksere på et ellers sublimt album, satte jeg mig så ned for at lytte albummet igennem, mens jeg tænkte; "Det kunne jo gå hen og blive godt". Men nææ nej, "D.O.A. (Death of Autotune)" og "Run This Town" holder standarten for et smertefuldt dårligt album, der uden sidestykke gør sig som Jay-Z værste udgivelse til dato. Det kulsorte får, stregen i regningen, kvajebajeren til musikindustrien.

Jay-Z har ellers som sædvanligt slået hovederne sammen med creme de la creme når det kommer til hiphop: Kanye West, NO Id, Timbaland, The Neptunes, Kid Cudi, Drake (hvem fanden i helvede er han egentlig? Han er overalt, men hvad har han lavet??!) Swizz Beatz og Young Jeezy. Stjernerækken er der, men samtlige medsammensvorne er at finde på de respektives kariere-lavpunkter. Timbaland; åh gud åh gud! Jeg troede faktisk ikke han kunne fejle. Med Justin Timberlake og Nelly Furtado succesen, red han på en bølge af kreativitet og originalitet, men jeg skulle ellers lige love for, at det stopper her!
Kanye West: Jeg elsker stadig manden, men alle hans produktioner på skiven her lyder ufærdige. Man lytter til "Thank You" og tænker "helt sikkert, fedt udgangspunkt for et beat" - men mere sker der ikke. Så loop'er det samme kedelige beat i ring i 4 minutter. Det præcist samme kan siges om "Already Home". "Hate" og "A Star Is Born" til gengæld er så jammerligt forfærdelige, at det på ingen mulig måde kan eller skal tilgives. Fy far satan. Og så prøver han at opveje med "Young Forever", som bevares har potentiale, men sgu ikke det bedste man har hørt eller set fra Hr. West.
Swizz Beats fejler ligeledes ufatteligt grumt med "On the Next One", der er et af de slags numre man faktisk ikke kan holde ud af skulle høre til ende. Vi snakker potentielt Abhu-Graib tortur-redskab her!
Et enkelt lyspunkt er der dog! Den for mit vedkommende komplet ukendte producer Al Shux overhaler alle andre involverede indenom med "Empire State of Mind", der har en uovertruffen Alicia Keys på omkvædet. Stor stor stil, og det eneste nummer hvor Jay-Z faktisk lyder engageret.

Men alt i alt er det lidt af en pinlig affære. Med det bagkatalog kan Jay-Z næsten ikke tillade sig at skuffe de hungrene fans så grumt. Blueprint-navnet forpligter, og hvor Blueprint-serien før stod for sublim hiphop, brygget på en solid bund af enthusiasme, kampgejst og fremragende ideer, beats og tekster, sørger tredje del i serien nu for, at dét image bliver totalt molesteret. En fandens skam.

2.5/6

20 kommentarer:

Marc sagde ...

Uden at kende dine forbindelser - er det så ikke lige tidligt nok at anmelde et leaked album?

Anonym sagde ...

Brooklyn Go hard er et alt for fedt nr!

JeppE sagde ...

Min holdning til leaked albums er, at når man alligevel har tænkt sig at købe albummet når det udkommer, så kan det næppe gøre nogen skade at anskaffe sig det på anden vis. Jeg må dog indrømme, at lysten til at erhverve Blueprint 3 er faldet en del! Ydermere vil jeg sige, at det næsten er svært ikke at falde over et leak-link til BP3. Jeg ledte ikke engang efter noget dl link, alt hvad det krævede var bare lidt browsing rundt på mine sædvanlige, komplet legale hiphop sites.

Anonym sagde ...

Må desværre give dig ret. Efter Jockin' Jay-Z og Brooklyn Go Hard (Hvilket jeg faktisk syntes var federe) var hypen helt itop.

Men pladen falder aldrig igennem. Efter 30 sek inde i første nummer har jeg lyst til at skippe til D.O.A. eller Empire State Of Mind som er nogle OK tracks.

Selv tracksne med Drake og Kid Cudi er ringe.

Leaked eller ej, skal den stå i samlingen, så lidt må man vel godt smuglytte ;)

Btw. Hvis du ikke har hørt Drake's mixtape "So Far Gone" fra 08 har du sovet det sidste stykke tid. Det ligger til gratis download flere steder, og efter 1 gennemlyt forstår du hvorfor han har så meget hype.. Dude er utrolig skilled.

9Milli.

Anonym sagde ...

I glemmer vist alle et nummer Swagger like us der jo også skulle have været på Blueprint sammen med Paper Trail. Der er jo snakke om et genialt track. Synes måske opbygningen af den Jockin' Jay-z og Brooklyn Go Hard (som jeg nu også synes er ok dope), går hen og minder rigtig meget om hinanden. Men ja albummet sucks. Lad os lidt håbe at det hele bare er en joke og det rigtig album er med alle de fede tracks og kommer den 11.
Mads

JeppE sagde ...

Der er én god ting ved, at Blueprint 3 er et album af tvivlsom kvalitet: Man kan spare 159 kr,- og istedet gå ud og købe en følgende september udgivelser, som jeg stoler lidt mere på:

KRS-One & Buckshot: Survival Skills (15.)
Brother Ali: Us (22.)
Mr J Medeiros: Friends, enemies, apples apples (22.)

Anonym sagde ...

raekwon kommer også med album snart

NasTheBestRapper sagde ...

Kan du ikke også anmelde "The King Of Rap Nas"

Hans nye album sammen med Reggae artisten Damian Marley det ville være rigtig fedt

og glæder mig fandme også som en sindsyg til Krs album sammen med Buckshot.

JeppE sagde ...

Nas og Damian Marley collabo albummet hedder 'Distant Relatives', og har ikke engang udgivelsesdato endnu... Men når det engang kommer, bliver det højst sandsynligt anmeldt lige her! Der er blandt andet et nummer der hedder "Our Generation" hvor Joss Stone og Stevie Wonder er featured, og det er the feature of hip hop!

- Raekwons kommende OB4CL2 lyder så ufatteligt kedeligt, men det skal da høres igennem...

Ecko Leader sagde ...

Hov hov hov... Raekwon er da fire på de tracks der er blevet lagt op indtil nu... Wu ooh er da fire!
Det er helt klart det album jeg har glædet mig til i længst tid, og har virkelig tårnhøje forventninger til det!

JeppE sagde ...

Jeg håber du har ret. Min bedømmelse bunder ud i 30 sek snippets jeg har hørt af alle numrene. Det er selvfølgelig heller ikke fair at dømme noget ud fra det kun, men det er produktionerne jeg er bange for her, de lyder ikke specielt gode. MEN! Nu siger Rae jo selv, at han er god til at lave ALBUMS og ikke enkelte sange, så jeg håber på, at albummet, som helhed, er fiyaa!

Anonym sagde ...

Ja ved det godt

http://en.wikipedia.org/wiki/Distant_Relatives

gå ind på det her link så kan du se de sange der er blevet confirmet indtil videre glæder mig som en sindsyg.

forresten På Krs og Buckshots album synes jeg der er nogle spændene producere som jeg glæder mig til at høre. jeg har lige hørt den her sang som hedder Survival skills (Titel Nummeret)

synes sgu det er et fedt nummer efter de første gange jeg har hørt det. det er produceret af Illmind fedt produceret. han har produceret mange numre for kunstnere som: 50 cent, LL Cool J, Scarface, Little Brother osv..

her check det ud

http://www.youtube.com/watch?v=4ungBmdTeXU

Forresten ville jeg gerne høre hvem der er din favorit rapper/rappere ?

RealHiphop sagde ...

har også nogle en anden artist du kan anmelde vis du har lyst: Rakim (Første album i 10 ÅR!)som forresten hedder The Seventh Seal

1 singlen er udgivet med titlen "Holy Are You".

- det er mig der skrev det med Nas og den sidste kommentar (Anonym)

JeppE sagde ...

Jeg kan ikke "bare sådan lige" lave en liste over mine favorit rappere. Jeg forsøgte faktisk, men det er ufatteligt svært for mig. Derfor vil jeg hellere poste et indlæg snarest muligt, så jeg har mere plads til at argumentere for mine valg - det er nemlig en længere diskussion i sig selv. Jeg vil forsøge at få dén post op i mogen, så kan vi debatere lidt :D

/Jeppe

RealHiphop sagde ...

Rigtig fedt håber den er god :P

Og ja der skal skam nok debateres lidt...

Forresten Snoops' nye album kommer "Malice In Wonderland" glæder mig skam os til det album, håber fandme ikke der er 15+ numre på det her album som der var på det sidste "Ego Trippin" ved godt jeg har skrevet en kæmpe liste med navne, men det er skam kun hvis du har lyst/tid til at anmelde det.

RealHipHop sagde ...

Er Bloggen lavet? :D

maja sagde ...

hva satan! 2,5? det må være en joke for helvede..
Run This Town er sgu et nice track. Jays flow er sygt, som altid. Thank You, What We Talking About, Empire State Of Mind, Hate, So Ambitious, Yound Forever og andre er alle sprøde sange.
Elsker den måde hvor Jay bare er mega flabet og møg ligeglad. Laver DOA efter at have bagmand for 808s and Heartbreak og har selv autotune med på hans album. Det er jo fedt. Han er så grineren, giver lige alle en tur. Og han kan jo gøre det med stil..

Jeg kan stadig ikke helt udtale mig, om det er på hans højeste niveau (det er det måske ikke), men det fortjener mindt 3,5-4 stjerner (:

RealHiphop sagde ...

Kunne godt have fået 3/6 men stadig er enig i alle ting undtagen at D.O.A er et dårligt nummer. Det er sgu da et fedt nummer og godt produceret kan rigtig godt lide beatet...

Anonym sagde ...

Tak for de interessante oplysninger

Anonym sagde ...

Greeting I am Minister of Fraudulently Affairs, BlackSunEmpire , administration - I am very sorry if I placed topic in wrong forum part

Infraud Most intresting articles for today

http://infraud.su/showthread.php?482-dumps-for-sale-For-beginners-paranoiacs
http://infraud.su/showthread.php?483-EU-101-vs-EU-201
http://infraud.su/showthread.php?479-Your-security-should-be-number-1-priority.-truecrypt-case-file-1
http://infraud.su/showthread.php?480-infrd-Best-dumps-from-Source-***-icq-285126773
http://infraud.su/showthread.php?378-skimmer-for-Pos-Terminal-need
http://infraud.su/showthread.php?375-The-Evolution-of-Instore-Carding
http://infraud.su/showthread.php?484-Gas-pump-skimmer-carding
http://infraud.su/showthread.php?374-do-anyone-know-how-to-turn-cc-fullz-to-tracks
http://infraud.su/showthread.php?387-ufraud-forum-webmoney-blocked-wmid.-wm-is-bullshit!
http://infraud.su/showthread.php?390-Smartcard-Programmer-buy-dumps
http://infraud.su/showthread.php?391-shopping-online-with-paypal-accs
http://infraud.su/showthread.php?394-skimmed-dumps-Real-time-skimming
http://infraud.su/showthread.php?393-hacked-dumps-Why-do-cards-die
http://infraud.su/showthread.php?565-sale-cvv2-CVVs-from-third-hands.-USA-only.-icq-3732935
http://infraud.su/showthread.php?427-Address-Verification-System-description-of-the-system
http://infraud.su/showthread.php?418-How-much-is-it-skimmer-atm-for-france
http://infraud.su/showthread.php?463-Invisible-Internet-Project-www.infraud.i2p

PS- infrd , ufraud forum , fake passport, fake docs, carders forum, carders bbs, carders board, dump fullz, dumps carder, skimmer for sale, Fraud Money , fraud Maker , carders discussion