mandag den 12. november 2007

Common Market - Common Market

Jeg har været lidt doven på det sidste pga arbejde og forsømte opgaver, så jeg føler lidt at jeg er bagud, derfor kommer her en lidt kort anmeldelse, mandag midnat!
Common Market hedder gruppen, og de er, sammen med Blue Scholars, Masslines hovednavn. Ja, jeg synes lige at jeg kunne lukke den fold, nu hvor vi har været igennem de blå skolarer. Faktisk er DJ Sabzi, som jo var produceren i Blue Scholars, også producer i Common Market. Det vil sige at jeg slet ikke behøver at sige noget om beatsne, for de er næsten fuldkommen identiske med Blue Scholars'. Rapperen er derfor selvfølgelig en anden! R.A. Scion hedder han, og han er den mest atypiske rapper nogensinde; lille og kvabset, briller og fuldskæg. Jep, han lyder umiddelbart ikke som en mc, men han er muligvis den rapper der spytter de mest intellektuelle rim, nogensinde! Han er blevet kendt for at bringe et nyt, spirituelt budskab ind i hip hoppen, inspireret af hans medlemskab af Bahá'í Faith, som vist er en trosretning der dyrker den spirituelle binding mellem mennesker. Noget i den dur. Sagen er i hvert fald den, at RA Scion er meget klog at høre på. For mit vedkommende fór klog. Ikke fordi jeg ikke kan klare intellektuel hip hop, men det her bliver ofte alt for meget. Sådan, helt ærligt, hvem fatter indhold som

"below the terra firma’s the murmur of many men
Resonatin’ the predication of RA’s eponym
It requires a higher degree of thought to transmit
Elevate above the base and retrace the semantics
Incommensurately we’ve been held incommunicado
From commoner to commodore – they breed bravado"

I sure as hell don't! Dem der er til dybe tekster og ordbøger vil sikkert opdage hidtil usete højder indenfor hip hop kontekst. Men det er ikke lige det jeg har brug for.

"Polyglot address me in the manner of a stammerer
Hold the title manager – author of the document
Sworn to secrecy the morning he performed the sacrament
Duty to the derelict – I’m six generations of rap
Savin’ the tape for the day I came back
Words preserved – testimony to the tournament
Clock wins again – hold my spot up in the firmament
Virgin turned vanguard – the rod draws the line in the sand
Serpentine along Medina’s floor plan"

- Så lyrisk set er der ikke meget at komme efter for mit vedkommende, jeg må erkende, at jeg ikke er klog nok dér. Men jeg kan stadig nyde hans flow, og så selvfølgelig Sabzis produktioner, som formår aldrig at skuffe. Numre som "Connect For", "Crossblow", "Poison", "Trinity", "Kampo" og "My Pathology" er som taget ud fra et Blue Scholars album, og har du læst mine anmeldelser af disse, vil du vide at det er intet mindre end himmelsk. Personligt ser jeg lidt de komplicerede rim som et minus, for jeg føler mig et eller andet sted sat af. Men der er ingen tvivl om, at det er poetisk kunst han slynger ud. KRS-One tog Common Market med på hans tour, fordi han var så imponeret (selvom vi alle ved, at han heller ikke fatter en brik af noget af det!). Mange siger at albummet er en classic, men jeg er rigtig streng og unfair, og giver det, pga RA Scions lidt for intellektuelle rim,

5/6



Ingen kommentarer: