lørdag den 27. oktober 2007

Rent Mel - Ingen Stress


Snakker man om dansk rap, så er der ikke meget der fanger min opmærksomhed. Suspekt kører selvfølgelig et så højt niveau, at man ikke rigtig kan andet end at elske det, men ellers er der ikke mange danske navne der får det store airplay hos mig. Organiseret Riminalitet, "Et lille eventyr EP"'en og så Rent Mel, det nogle af de eneste navne som jeg virkelig synes er fede.
Ingen Stress er det eneste materiale jeg har fra Rent Mel, og jeg må sige, at det er noget af de lækreste danske musik der er lavet. Ham Atilla, he's a real soulful dude. Sammen med Jooks danner han en ekstrem stærk producer duo, og de fylder næsten ethvert track med store mængder sjæl. Udover de to, så består gruppen af T, Hennesey og Mikkel Mund som alle rapper, og så DJ Møller som står for scratch. Det er en gruppe af de større. Men det fungerer over forventning, og de arbejder abnormt godt sammen. Der er ikke nogen der prøver at stjæle spotlightet, de får alle lov til at bidrage med deres del, som giver numrene meget personlighed, og de sætter alle tydelige præg på lydsporene.
Rap-mæssigt befinder vi os i den lette ende. Der er ikke nogen numre der når de depressive og psykisk rædselsfulde højder som fx Suspekt mestrer. Rent Mel sørger hovedsageligt for de livsglade og positive emner, uden det bliver gøglerrap. Selv nummeret "skyggesiden", hvis titel lægger op til et tankevækkende feel-bad nummer, er et nummer, om vor tids pengegriske indgangsvinkel til musik.

"Først vil de være kendte, så vil de være rige //Men de er ludere for paldeindustrien.
Først vil de have landet så vil de have kloden // De må løbe stærkt for at følge moden (...)
Yo vi i skyggen men ikk' i skyggen af nogen // med en fuckfinger så stor at den skygger for solen"

Lyrisk er der mange guldkorn, og man bliver gang på gang beriget med puchlines der trækker på smilebåndet. Som tidligere skrevet, så er produktionerne også stort set fejlfri. Der er ikke nogle dårlige produktioner, de ligger alle på et højt niveau, med "Hva' vil i ha'", "Ta' Det af", "Fuck dig", "Yo Yaw", "Fix", "Ingen Stress" og "Krig i København" som fakkelholdere. Ja, det er virkelig høj klasse vi har med at gøre.
Albummets titel, Ingen Stress, er virkelig et gennemgående tema, der i høj grad er afspejlet i næsten alle numrene, som alle er gennemsyret af laidback-ness. Man kan, og det er sjældent, sætte pladen på og hører den igennem, uden at skulle skippe et eneste nummer. Det er et fremragende og helstøbt album, og Rent Mel lægger sig i overhalingsbanen som et af de vigtigste navne i dansk hip hop. word

4.5/6

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Haha fuck hvor sygt at du vælger at anmelde den her plade, da Rent Mel er det eneste dansk rap jeg spiller hos mig.. Rigtig god anmeldelse, og utrolig fed plade .. greatness ..

D.

True 8464 sagde ...

Først: Respct til Dansk rap!

Fuck alle de fjolser der tror de kan rappe, rent mel og per vers styre for vildt indenfor dk rap, men når man har sagt A må man også sige B, og B kommer her :-): Århus V men også mere generalt Århus har mange rigtige fede rapper, nogle af dem underground rapper men også dem som vi kender, L.O.C - Johnsen - U$O og Marwan.
Jeg har hørt en rygte om at LOC, johnson og uso gerne vil samarbejde men suspect for at prøve en ny stil, så jeg håber på det bliver lidt mere crunk/dirtysouht stil men det må tiden vise!!
Til sidst, Tak til alle dem der køre den gode stil indenfor dansk rap..

Mette sagde ...

Jeg fandt lige den her: Hvad er stress og behandling af stress, på en psykologs hjemmeside. Jeg synes det er meget interessant. Behandling af stress