torsdag den 25. oktober 2007

Kidz in the Hall - School Was My Hustle


Kidz in the Hall, som består af rapperen Naledge og produceren Double O, er en satsning fra Rawkus Records. Rawkus måtte jo dreje nøglen om for nogle år tilbage, og da de "åbnede butikken" igen, blev Kidz in the Hall udnævnt til gruppen, som skulle genoplive det image Rawkus Records havde opbygget. Et meget stærkt image vil jeg mene. Folk som Mos Def, Talib Kweli, Common og Pharoahe Monch havde, groft sagt, ikke været noget i dag uden Rawkus. Så at sige, at en gruppe skal genoplive den vibe som de fornævnte legender har bragt til livs, det vil jeg mene er lidt af et statement. Og så der ikke er nogen tvivl, så vil jeg med det samme sige, at formår Kidz in the Hall ikke. Misforstå mig ikke, School Was My Hustle er en fed plade, med mange gode inputs, men den mangler kant og drist. De bringer intet nyt på bordet, hverken lyrisk eller produktionsmæssigt. De ligger sikkert indenfor en musikalsk stil men har hørt før. Skulle Rawkus finde nogle personligheder til at få dem "back in the game", så skulle de nok satse på den lyriske og leveringsdygtige del, det er trods alt det de førnævnte fire er kommet frem på, og Naledge er ikke ligefrem det nye pust i hip hop spillet. Den produktionsmæssige side, er uden tvivl den jeg nyder mest når jeg lytter til School Was My Hustle. Double O har en god sans for fængene og givende beats. "Wassup Jo'", "Go Ill", "Hypocrite" og "Day By Day" lyder som noget de legendariske Soulquarians (med ?uestlove og J Dilla i spidsen) kunne have lavet. sjælfuldt, jazzet, og meget lækkert. "Don't Stop" er det samme beat som Jay-Z's "Show Me What You Got", produceret af Just Blaze. Faktisk er det tyvstjålet af Just Blaze, men de gør fedt grin med det, for Double O og Just Blaze er homies, og de har faktisk lavet en hel video over, hvordan Just Blaze stjæler beatet. Det er ret morsomt, den lå på Just Blaze's MySpace side engang. Anyways, videoen viser, hvordan Double O kommer ind i Justs' studio, for at vise ham "det her nye beat han har lavet". Just digger det fuldt ud, og mens Double O sidder med ryggen til, trækker Just et lyssværd og slår ham ihjel. Det er virkelig weird, men utrolig sjovt, sort sort humor, thumps up for det.
Personligt synes jeg faktisk at Double O's version af beatet er en smule bedre, fordi det ikke har det der mainstream touch som Just jo er kendt for altid at tilføre.
Pladens perle, som nogle kalder "The Diamond of '06", er nummeret "Wheels Fall Off ('06 Til)", som i sandhed er et fantastisk nummer. Det er faktisk et remake, af Souls of Mischief's udødelige "93' Till Infinity", som også er et fremragende nummer.

Jeg vil sige, at i første omgang er det ikke Kidz in the Hall der bliver Rawkus Records fakkelholdere. Men de har potentiale, og om et par albums, kunne jeg godt forestille mig, at de er blevet så tilpas poleret, at de kunne gå hen og udgive mesterlige albums. Double O gør det rigtig godt, hans beats er generelt rigtig fede, med et par enkelte missere. Naledge gør det også godt, men når man går i skyggerne fra hans storprofilerede, tilbedte ex-kollegaer, så, og det er også en unfair vurdering, blegner han en smule. Han er bedre en gennemsnits rapperen, og han har intet tilovers for discount-tekster, han mangler bare en lidt mere overbevisende levering.

4.5/6

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg kan huske hypen omkring det her album.. 'Rawkus genåbnet' og bla bla bla .. Jeg må da indrømme jeg tænkte, okay helt sikkert det skal jeg da tjekke ud, men havde ikke regnet med det store . Da jeg så får hørt pladen igennem, tænker jeg at - ja den var helt sikkert pengene værd og fresh med et nyt navn, men så var der hellere ikk mere der.. Jeg hører stadig pladen engang imellem.. Men ja jeg tror også de nok skal få lavet en en virkelig solid, hvis ikk en classic plade en dag. God anmeldelse ..

D.